Jak velké kolo mám vybrat?
Velikost kola
- Podle velikosti rámu
v palcích 12“ – 24“(standardní velikosti), v centimetrech a označením XXS, XS, S, M, L, XL, XXL
Orientační určení velikosti rámu. Finální velikost závisí od délky dolních končetin
Fitness |
obecná velikost |
||
Trekking |
Silnice |
||
Výška postavy |
MTB |
Cyklokros |
|
do 160 cm | 15" | 50 cm | XS |
do 165 cm | 16" | 52 cm | XS-S |
do 170 cm | 17" | 54 cm | S |
do 175 cm | 18" | 56 cm | M |
do 180 cm | 19" | 58 cm | M-L |
do 185 cm | 20" | 60 cm | L |
do 190 cm | 21" | 62 cm | XL |
nad 190 cm | 22-24" |
63 cm |
XXL |
Výběr velikosti rámu je poměrně jednoduchá procedura. Pokud cyklista nevybere dobře a zvolí rám o číslo větší nebo menší, není to problém. Finální posed stejně může doladit délkou sedlovky, představce a klik. Někdy by se člověk divil, jak různí výrobci v různých letech mění geometrii rámů a stále je to správně. Obecně řečeno, menší rámy jsou i kratší a lehčí, při použití stejného materiálu i pevnější, a o to jde. Proto je možno vídat rámy trochu pod rozměrem cyklisty a z kola vyčnívat předlouhou sedlovku a představec.
FOCUS udává pro své rámy následující orientační tabulku:
- Podle průměru kola (pláště)
10", 12", 16", 18", 20", 24" – dětská kola
26", 27,5“, 29" – horská kola
27", 28" - crossová, trekkingová, fitness, silniční a cyklokrosová kola
Výška dítěte |
Velikost kola (pláště) |
90 - 105 cm | 12" |
100 - 115 cm | 14" |
110 - 125 cm | 16" |
120 - 135 cm | 18" |
130 - 145 cm | 20" |
140 - 155 cm | 24" |
Výše sedla
najít optimum je o kompromisu. V každém případě, pokud není sedlo optimáně nastaveno, snižujeme zbytečně výkon a řikáme si o bolení zad.
nízkovýhodalépe dosáhnu nohama na zem, cítím větší kontrolu nad kolem, lépe reaguji na nerovnosti povrchu, lépe přenáším váhu ve všech směrech, jsem na to zvyký z dětských let, protože tam vše řečené bylo důležiténevýhoda....snižuji svůj výkon, protože při sešlápnutí pedálů zapojuji více svaly horní strany stehen, méně spodní. Toto vede k rychlejší únavě svalů horní strany stehen a nevyužití svalů spodní strany stehen. V případě použití speciální cyklistické obuvy spojené s pedály je náročnější působit na pedál v zadní části směrem nahoru.vysoko...výhodav případě použití speciální cyklistické obuvy spojené s pedály je snažší působit na pedál v zadní části směrem nahoru. Při intenzivní jízdě a zaujmutí aerodynamického posedu se posed posunuje vpřed a zkracuje, cyklista nepřekračuje limit, kdy má sedlo příliš nízko.nevýhodakromě speciálních časovkářských akcí, kdy cyklista sedí výrazně vpředu, ztrácí výkon nesprávným zapojením svalů nohou a trupu. Riskuje i dlouhodobé problémy se zády
Proti optimu se jedná o hodnoty směrem dolů do max. 2 cm (nízko) a směrem nahoru o max. 1 cm (vysoko). Větší rozdíly jsou již pocitově velmi nepohodlné a ze zdravotního hlediska nevhodné. Jakmile budete mít jen náznak toho, že se Vám pánev při šlapání pohupuje ze strany na stranu, máte sedlo vysoko.
Jak vysoko sedlo nastavit?
Máme tradiční i moderní metody
Mezi ty tradiční patří metoda položení paty na pedál nataženou nohou a když se při šlapání vzad pánev nehoupe, je to správně. Předozadní nastavení říká, že když při vodorovné poloze klik je z kolene přední nohy spuštěna olovnice, má provázek procházet osou pedálu. I necyklistu ale napadne, že metoda, která se používala i před 50 lety, někde drhne. Cyklistické tretry tehdy měly slabé a měkké podrážky, které se prohýbaly kolem pedálu. Dněšní cyklistická obuv má vyšší, tvrdé a vzhůru ohnuté podrážky. Mluvíme tedy o rozdílu 2-3 cm. Tuto metodu je pro výšku sedla proto možné plus minus použít pro posed na horském kole a na jakémkoli kole pro jízdy na krátké vzdálenosti. Pro silniční použití by sedlo bylo příliš nízko. V případě předozadního nastavení jsme ale takřka v optimu.
Tuto metodu je lepší doplnit o pozorování zkušeného cyklisty, trenéra nebo odborníka, který již nastavil XX posedů a sám si je vyzkoušel.
Modernější metoda je početní, kdy výška sedla vychází ze vzorečku (délka nohy od paty do rozkroku) x (0,883). Nastavení výše sedla se měří od osy středového složení až po horní hranu sedla.
Moderní metody měří délku kostí, pružnost a ohebnost těla, úhly, počítají se stylem šlapání, výkoností a disciplínou. Počítač potom navrhuje nejlepší nastavení. Podívejte se na jednu takovou analýzu.
Ty úplně nejmodernějí metody provádí měření při zatížení nebo dokonce i v aerodynamickém tunelu.
Co vše ovlivní správné nastavení výše sedla
- výše rámu
- délka sedlové roury
- výška drátů sedla
- délka klik
- konstrukce pedálů
- výše podrážky
Přesné nastavení je důležité zváště na silničním kole, kde cyklista jede dlouhou dobu v nezměněné pozici, a proto zkušení cyklisté nastavují svůj posed po milimitrech.
Sedlo na horském kole by mělo být spíše níže, stačí 1 cm pod výší sedla silničního. Jezdec může lépe na sedle přenášet váhu a mírným odlehčením se ze sedla, tlumit nárazy na pánev. Sjezdová, BMX a freestyle kola mají sedla tak nízko, že jízda v sedle na delší vzdálenost je velmi nepohodlná. Některá freestyle kola už ani sedla nemají. Vše se odehrává ve stoje na pedálech.
V případě správné volby velikosti rámu a dodržení základů nastavení výšky sedla jste už jen krůček od toho optima. Ježděním a ježděním a ježděním si svoji pozici po milimetru doladíte sami :-)
Drtivé většině cyklistů postačují při zohlednění komentářů první 2 nejjednodušší metody. Ony totiž ani ty nejmodernější metody nejsou vševědoucí. Důkazem toho je nejslavnější cyklista světa Lance Armstrong, který, i když měl vždy to nejlepší, v posledních letech poměrně výrazně změnil svůj posed.
Doporučujeme, poznamenat si následující míry a každou změnu v posedu znovu vždy zaznamenat. Snáze získáte přehled a rychleji nastavíte Vaše nové, lepší kolo :-)
Otočit nohama na trenažéru nebo objet blok, je nedostačující. Na změnu si nechte čas i 10 km. Dokud nezjistíte, co je moc a málo, nezjistíte ani co je optimum.