Jaké jízdní kolo je nejlepší
jedno jede lépe po silnici, druhé v terénu, třetí jede pohodlně (ale pomalu), čtvrté letí jako raketa (ale nepohovíte si), další je obratné (ale daleko nedojedete) atd.
Horská kola, silniční kola, city kola nebo jiná?
Najděte si to Vaše a jakékoli cyklotrasy jsou pro vás hračkou.
Silniční kola
Vzhled
pevný rám, úzké ráfky a pláště nebo galusky, někdy i bez dezénu, řídítka oblouková (berany) nebo speciální časovkářská
Určení
sportovní a závodní jízda po silnici, na cyklistických stezkách nebo okruzích s tvrdým a kvalitním povrchem
Výhoda
rychlý a nejméně náročný přesun ze všech kol poháněných pouze lidskou silou na delší vzdálenosti po kvalitním povrchu
Nevýhoda
jízda po jiném než kvalitním povrchu může vést k poškození (zvláště pneumatik), pádu a zranění. Úzké a hladké pneumatiky nereagují optimálně na nerovnosti terénu.
Horská kola
Vzhled
pevný i odpružený rám, vidlice odpružená, pláště nebo galusky široké, většinou s velmi hrubým dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), tzv. sjezdová horská kola mají silnější a nižší rám, odpružení s vyšším zdvihem, ráfky i pláště silnější, velikost kol 26" – 27,5" – 29"
Určení
turistická, sportovní a závodní jízda po cestách i v nezpevněném terénu, tzv. sjezdová horská kola na jízdu z kopce
Výhoda
průjezd téměř jakýmkoli terénem a po jakémkoli povrchu
Nevýhoda
vyšší hmotnost než silniční kola, jízda po silnici vyžaduje vyšší úsilí, při aktivovaném odpružení ještě větší. Někteří větší valivý odpor řeší výměnou širokých pneumatik za úzké nebo výměnou celého předního a zadního kola s úzkými a hladkými pneumatikami.
29" přebírá štafetu nebo jen móda? A co 27,5"?
rozdílná velikost kol poskytuje jezdci rozdílné pocity z jízdy
Výhoda
průchodnost terénem při překonávání nerovností = rychlejší, plynulejší a pohodlnější v rovinatějším terénu, větší styčná plocha s terénem = neprokluzuje při záběru a brzdí větší plochou, udržuje setrvačnost
Nevýhoda
setrvačnost = vyšší hmotnost (cca 1 kg) = obtížnější rozjezdy a prudké výjezdy, horší obratnost, cyklisté drobných postav a podprůměrné fyzičky nevídají výhody oproti 26"
27,5"
bude snad kompromisem mezi 26 a 29 pro většinu cyklistů a nejrozšířenější velkostí?
Lockout
Uživatelsky asi nejvýraznější malý pomocník při jízdě. Jednoduchým otočením páčky na vidlici nebo na řídítkách vypnete/zapnete odpružení vidlice nebo i zadního tlumiče. V terénu zapínáme pružení, po silnici vypínáme pružení = rychlejší, pohodlnější a snadnější jízda
Trekingová kola/Crossová kola
Vzhled
pevný rám, vidlice odpružená se zdvihem menším než mají horská kola, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy)
Určení
cykloturistika a sportovní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici
Výhoda
trekkingové kolo lze snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku terénem, crossové kolo s doplňky podle pravidel nepočítá
Nevýhoda
universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu, v těžším terénu není možno jet
Hlavní rozdíl mezi pojmem horská kola a pojmem trekingová kola:
horská kola mají geometrii rámu více pohodlnou, se zvýšeným středem nad zemí, vidlice má vyšší zdvih pérování, 26“ kola jsou menší, pneumatiky jsou širší, převody jsou lehčí.
Cyklokrosová kola
Vzhled
pevný rám a vidlice, pláště a galusky středně široké s jemným až středně hrubým dezénem, řídítka oblouková (berany)
Určení
sportovní a závodní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici
Výhoda
lehké jako silniční kola, jede rychle po dobrém povrchu, lze ho snadno přenášet v ruce nebo na rameni
Nevýhoda
universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu
Fitness kola
Vzhled
pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy)
Určení
cykloturistika a sportovní jízda po cestách i ve zpevněném terénu a po silnici. Můžeme ho zařadit mezi silniční kola a treková kola, mezi nimiž díky svým vlastnostem stojí
Výhoda
lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku, připomíná silniční kolo s rovnými řídítky, ale pohodlnějším posedem
Nevýhoda
universální kolo s dobrými vlastnostmi na silnici a podprůměrnými v terénu. Použitím různých pneumatik lze vlastnosti měnit
Městská kola (city)
Vzhled
pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem nebo bez, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), někdy oblouky (berany), většinou bez přehazovačky s jedním převodem nebo několika málo převody v zadní nábě. Dámská kola (dámské verze) bývají naopak velmi pohodlné a plně vybavené
Určení
jízda po městě nebo nenáročná turistika na kratší vzdálenosti po zpevněném terénu a po silnici
Výhoda
velmi lehké a obratné, lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu
Nevýhoda
bez přehazování není vhodné do kopcovitého terénu
Elektrokola
Vzhled
jako trekkingová, skládací i horská kola. Baterie bývá umístěna na zadním nosiči, za sedlovou rámovou trubkou nebo na spodní rámové trubce místo košíku na lahev
Určení
jízda po městě, do školy a do práce, cykloturistika i na delší vzdálenosti, v terénu podle charakteru kola
Výhoda
při šlapání pomáhá překonávat odpor a tím ulehčuje zdolávání vzdáleností, motor je možno vypnout a jet pouze na šlapání. I pro netrénovaného je ujetí 100 km reálné
Nevýhoda
váha, která dosahuje i dvojnásobku běžného kola
BMX a Freestyle kola
Vzhled
menší pevný rám i vidlice, pláště široké s jemně hrubým dezénem, řídítka zvednutá
Určení
hobby, sportovní a závodní jízda po speciálně upravených tratích a cestách, skoky, možno i v nezpevněném terénu na krátkou vzdálenost a z kopce dolů, překonávání překážek a akrobatické kousky
Výhoda
snadná ovladatelnost, vyšší odolnost
Nevýhoda
velmi náročná jízda už na vzdálenost několika kilometrů, zvláště BMX