Kolo a vyhláška

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Povinná výbava na kolo

Článek nejen pro cyklisty

S pvními teplými dny se na silnice vrátili cyklisté. Většina z nich však nemá zcela správně technicky vybavené jízdní kolo. Tato podceňovaná skutečnost může vést i k dopravní nehodě, které ve většině případů končí zraněním cyklisty. O tom, jak má být správně kolo vybavené hovoří příloha č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb.


Výbava jízdního kola

Pokud vyndáte po zimě kolo, zkontrolujte si následující:
  • Dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku. Jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou.
  • Často zapomínané zaslepení volných konců trubek řídítek. Je to proto, aby vás při pádu otevřený konec řidítek nezranil.
  • Stejně tak i zakončení ovládacích páček brzd, volných konců řídítek, páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany obaleny materiálem pohlcujícím energii.
  • Matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené.
  • Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by narušovaly bezpečnost jízdy.

Přední a zadní odrazky

Jízdní kolo musí být vybaveno zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Je dána i velikost odrazky, která nesmí být menší než 2000 mm2. Odrazka nebo světlo musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky.
Cyklista může místo zadní odrazky použít i odrazové materiály umístěné na oděvu či obuvi cyklisty.
Stejné parametry jako pro zadní odrazku platí i pro přední odrazku. Rozdíl je pouze v tom, že přední odrazka musí být bílé barvy a musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola.
 

Odrazky oranžové barvy

Těmito odrazkami musí být vybaveny pedály na obou stranách. Tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti. Cyklisté si často neuvědomují to, že právě pohyb pedálů s odrazkami za snížené viditelnosti upozorňuje řidiče na jejich přítomnost na silnici.
Další častou chybou cyklistů jsou chybějící odrazky oranžové barvy na paprscích předního nebo zadního kola. Tyto odrazky opět upozorňují řidiče, kteří přijíždějí k cyklistovi z boku. Vyhláška však jedním dechem dodává, že tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Nespoléhejte na jednu plochu reflexního materiálu na vaší bundě. Zde platí pravidlo „čím více, tím lépe“.
 

Jízdní kola za snížené viditelnosti

Mezi tím, co pravidla pro odrazky platí neustále, pravidla pro světla se týkají cyklistů jedoucích za snížené viditelnosti. Prvním základní povinnou výbavou je světlomet svítícím dopředu bílým světlem.

V dnešní době jsou na trhu velice výkonné světlomety. Cyklisté při jejich použití nesmí zapomenout na správné nasměrování paprsku světla. Nesmí totiž oslnit ostatní účastníky provozu. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem.

Druhý prvkem, na který nesmí cyklisté za snížené viditelnosti zapomenout, je zadní svítilna červené barvy. Podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky. Často je dneska zadní svítilna zaměňována za svítilnu přerušovaným světlem červené barvy.

Dalším ustanovením vyhlášky je napájení světel. To musí svou kapacitou zajistit svítivost po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

Teď každý cyklista, který si přečetl tento článek, ví, jak má být správně vybavené jeho kolo. Pamatujte na to, neboť správně nainstalovaná výbava chrání především vás.

Mnoho šťastných kilometrů přeje Policie České republiky.

29. dubna 2011

por. Bc. Libor Pilař

http://www.policie.cz/clanek/povinna-vybava-na-kolo.aspx

Směrnice evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/EC.

Podle této směrnice jsou za elektrokola nevyžadující další schvalování považována elektricky asistovaná jízdní kola u kterých:

  • dopomoc elektromotoru je aktivování pouze při šlapání.
  • je maximální jmenovitý výkon elektromotoru 250 W.
  • rychlost s asistencí nepřesahuje 25 km/hod.
  • akcelerátor může bez šlapání uvést kolo pouze do rychlosti 6 km/hod z klidového stavu.

Nepotřebujete řidičský průkaz, registrační značku, STK, povinné ručení, u dospělých není povinná ani přilba.

Výrobci jsou nuceni předpisy aktivně zabraňovat zvyšování rychlosti nad 25 km/h. Tzn. aby po očipování nebylo možno jet rychleji. Toto omezení ve větší míře poznáme již v roce 2020, kdy zvláště u kvalitních motorů od větších výrobců může dojít k zablokování chodu úplně, ztratí se záruky apod. Kdo chce jezdit rychleji, bude muset tedy více šlapat nebo jezdit na motorce.