Praskání
Pokud vás něco podobného trápí a máte hliníkový nebo karbonový rám, vězte, že místo odkud se vám zvuky ozývají, nemusí být tím místem, kde je třeba zakročit.
Ze servisního hlediska je praskání v kole, cvakání v kole nebo vrzání jedno z nejkomplikovanějších a časově nejnáročnějších. Proto i cena opravy často překračuje představy. Naštěstí lze odstranit vše, alespoň na čas.
Zkušený mechanik ví, kde jsou ta nejpravděpodobnější místa a jak na kolo sáhnout, aby lokalizoval problém co nejrychleji. Nezřídka je třeba řešit více míst najednout a o to se celková oprava prodlužuje. Demontuje se jedna současka za druhou a hledá se a hledá se.
Když už se na to přijde a není prasklý rám, bývá to jen banalita. V každém případě je to o tom, že se dvě součástky pohybují po sobě.
Nejčastější příčiny:
1.Praskání ve středu
Příčina:povolené misky středového složení v rámu
Odstranění: demontáž klik a středového složení, vyčištění závitů středového složení, namazání a utažení
2.Praskání v pedálech
Příčina: povolené pedály v klice nebo povolený rámeček pedálu
Odstranění: demontáž pedálů, vyčištění závitů pedálů a kliky, namazání a utažení. Utažení šroubů rámečku
3.Praskání v klice
Příčina: povolené šrouby přitahující kliky na středovou osu nebo vymačkané kliky
Odstranění: demontáž klik, vyčištění plošek čtyřhranu - vícehranu, kontrola vymačkání, nemazat a utahnout
4.Praskání v rychloupínáku
Příčina: povolený nebo vymačkaný rychloupínák, nečistota na styčných plochách
Odstranění: demontáž rychloupínáku, vyčištění, namazání a přiměřené utažení - velmi záludné místo na lokalizaci
5.Praskání sedlovky
Příčina: nečistota mezi rámem a sedlovkou
Odstranění: demontáž sedlovky, vyčištění sedlovky a sedlové roury, namazání a utažení
6.Praskání sedla v sedlovkovém zámku
Příčina: povolený zámek, popř. nečistoty na styčných plochách
Odstranění: demontáž sedla a sedlového zámku, vyčištění zámku včetně závitů, namazání a utažení
7.Praskání patky přehatovačky
Příčina: povolené šrouby patky v rámu, nečistoty na styčných plochách
Odstranění: demontáž přehazovačky, patky přehazovačky, vyčištění závitů, ploch, namazání a utažení
8.Praskání (zvonění, vrzání) drátů výpletu
Příčina: povolené dráty
Odstranění: utažení celého výpletu, popř. jednotlivých drátů, vycentrování
9.Praskání hlavového složení
Příčina: volné misky hlavového složení (častěji spodní část), nečistoty v ložisku, vadné ložisko, povolené hlavové složení
Odstranění: demontáž představce a vidlivce, vyčištění misek a ložisek, naklepnutí, zalepení, namazání a seřízení
10.Praskání rámu
Příčina: rám nebo vidlice jsou prasklé (často mikroskopické prasklinky laku v nepřístupných místech)
Odstranění: odstrojení všech komponentů a nechat rám opravit nebo kompletně vyměnit
11.Praskání ořechu zadního náboje
Příčina: povolený, nečistotami opotřebovaný ořech
Odstranění: demontáž kazety a ořechu, vyčištění kuliček (ložisek) ořechu, namazání, seřízení a utažení
12. Praskání kazety (pastorků)
Příčina: povolený pojistná matice kazety
Odstranění: demontáž kazety, vyčištění závitů, namazání a utažení matice
13.Zvonění v předním kole
Příčina: vibrace brzdového kotouče
Odstranění: utažení kotouče, vyrovnání kotouče, výměna za menší a/nebo konstrukčně pevnější kotouč
14. Praskání ve vidlici
Příčina: uvolněné matice lockoutu nebo ventilu v korunce, vyviklané vnitřní nohy v korunce
Odstranění: rozebrání, vyčištění, namazání a opětovné složení a utažení, popř. výměna vidlice
15. Praskání v oblasti středu u celoodpruženého kola
Příčina: uvolněné matice nebo jakýkoli čep a styčné plochy celého mechanismu, někdy i průmyslová ložiska
Odstranění: rozebrání, vyčištění, namazání, výměna a opětovné složení a utažení