Praskání

Pokud vás něco podobného trápí a máte hliníkový nebo karbonový rám, vězte, že místo odkud se vám zvuky ozývají, nemusí být tím místem, kde je třeba zakročit.

Ze servisního hlediska je praskání v kole, cvakání v kole nebo vrzání jedno z nejkomplikovanějších a časově nejnáročnějších. Proto i cena opravy často překračuje představy. Naštěstí lze odstranit vše, alespoň na čas.

Zkušený mechanik ví, kde jsou ta nejpravděpodobnější místa a jak na kolo sáhnout, aby lokalizoval problém co nejrychleji. Nezřídka je třeba řešit více míst najednout a o to se celková oprava prodlužuje. Demontuje se jedna současka za druhou a hledá se a hledá se.

Když už se na to přijde a není prasklý rám, bývá to jen banalita. V každém případě je to o tom, že se dvě součástky pohybují po sobě.

Nejčastější příčiny:

1.Praskání ve středu

Příčina:povolené misky středového složení v rámu

Odstranění: demontáž klik a středového složení, vyčištění závitů středového složení, namazání a utažení


2.Praskání v pedálech

Příčina: povolené pedály v klice nebo povolený rámeček pedálu

Odstranění:  demontáž pedálů, vyčištění závitů pedálů a kliky, namazání a utažení. Utažení šroubů rámečku


3.Praskání v klice

Příčina: povolené šrouby přitahující kliky na středovou osu nebo vymačkané kliky

Odstranění:  demontáž klik, vyčištění plošek čtyřhranu - vícehranu, kontrola vymačkání, nemazat a utahnout


4.Praskání v rychloupínáku

Příčina: povolený nebo vymačkaný rychloupínák, nečistota na styčných plochách

Odstranění:  demontáž rychloupínáku, vyčištění, namazání a přiměřené utažení - velmi záludné místo na lokalizaci


5.Praskání sedlovky

Příčina: nečistota mezi rámem a sedlovkou

Odstranění:  demontáž sedlovky, vyčištění sedlovky a sedlové roury, namazání a utažení


6.Praskání sedla v sedlovkovém zámku

Příčina: povolený zámek, popř. nečistoty na styčných plochách

Odstranění:  demontáž sedla a sedlového zámku, vyčištění zámku včetně závitů, namazání a utažení


7.Praskání patky přehatovačky

Příčina: povolené šrouby patky v rámu, nečistoty na styčných plochách

Odstranění:  demontáž přehazovačky, patky přehazovačky, vyčištění závitů, ploch, namazání a utažení


8.Praskání (zvonění, vrzání) drátů výpletu

Příčina: povolené dráty

Odstranění:  utažení celého výpletu, popř. jednotlivých drátů, vycentrování


9.Praskání hlavového složení

Příčina: volné misky hlavového složení (častěji spodní část), nečistoty v ložisku, vadné ložisko, povolené hlavové složení

Odstranění:  demontáž představce a vidlivce, vyčištění misek a ložisek, naklepnutí, zalepení, namazání a seřízení


10.Praskání rámu

Příčina: rám nebo vidlice jsou prasklé (často mikroskopické prasklinky laku v nepřístupných místech)

Odstranění:  odstrojení všech komponentů a nechat rám opravit nebo kompletně vyměnit


11.Praskání ořechu zadního náboje

Příčina: povolený, nečistotami opotřebovaný ořech

Odstranění:  demontáž kazety a ořechu, vyčištění kuliček (ložisek) ořechu, namazání, seřízení a utažení


 

12. Praskání kazety (pastorků)

Příčina: povolený pojistná matice kazety

Odstranění:  demontáž kazety, vyčištění závitů, namazání a utažení matice

13.Zvonění v předním kole

Příčina: vibrace brzdového kotouče

Odstranění:  utažení kotouče, vyrovnání kotouče, výměna za menší a/nebo konstrukčně pevnější kotouč


 14. Praskání ve vidlici

Příčina: uvolněné matice lockoutu nebo ventilu v korunce, vyviklané vnitřní nohy v korunce

Odstranění:  rozebrání, vyčištění, namazání a opětovné složení a utažení, popř. výměna vidlice

       

 

15. Praskání v oblasti středu u celoodpruženého kola

Příčina: uvolněné matice nebo jakýkoli čep a styčné plochy celého mechanismu, někdy i průmyslová ložiska

Odstranění:  rozebrání, vyčištění, namazání, výměna a opětovné složení a utažení